MENCARI REZEKI

Al baqarah : 255

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya)
Terima kasih YA ALLAH kerana memberikan rezeki-rezeki ini kepada aku... semogamu YA ALLAH, permudahkanlah segala pekerjaan aku, berkatilah segala usaha aku dan lindungilah mereka-mereka ini yang telah meletakkan kepercayaan mereka ini terhadap aku. Kepada rakan-rakan yang memberi sokongan terhadap aku diharap kalian juga turut sukses3x dalam bidang ini semoga kita semua menjadi yang terbaik dalam segala jenis bidang....amin ...amin ...amin..."

At The Heart Of The Image

Khamis, 24 Jun 2010

Background dalam gambar



BACKGROUND DALAM GAMBAR
Baru baru ni saya berkesempatan untuk minum-minum bersama kawan-kawan photograher dari Kuching, Sarawak. Bagus sesi TT (The Tarik) mereka. Ada yang siap bawak gambar untuk sesi kritik. Antara sedikit yang ingin saya kongsikan di sini, bila ada yang bertanya, bagaimana dengan pemilihan BACKGROUND subjek?

Terlalu umum soalan itu. Jawapan saya juga mungkin sifatnya umum. Pemilihan latarbelakang subjek, terutamanya subjek manusia (potret), bergantung kepada untuk siapa gambar itu dirakamkan. Masih subjektif. Contohnya, untuk gambar yang bersifat kembara (travel) atau pelancongan (tourism), background haruslan jelas dan sharp sebolehnya, dan menunjukkan lokasi di mana subjek itu berada, seperti berlatarbelakangkan gunung kinabalu, atau air terjun dan sebagainya.

Background adalah aspek yang sangat penting dalam komposisi gambar, yang mungkin kita abaikan selama ini. Pada pendapat saya, background adalah bersifat supportive, harus membantu subjek, membantu penceritaan gambar kita. Ingat, sifat elemen lain dalam gambar kita selain subjek adalah sebagai supportive subjek, bukan sebagai distractive elemen.

Dalam ruangan lain kita mungkin boleh perbincangkan, bagaimana nak menjadikan elemen background itu sebagai supportive, dan bagaimana nak eliminate background berdasarkan situasi dan peralatan yang kita ada.

0 ulasan:

Terdapat ralat dalam alat ini

Followers

my playlist


MusicPlaylistView Profile
Create a playlist at MixPod.com