MENCARI REZEKI

Al baqarah : 255

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya)
Terima kasih YA ALLAH kerana memberikan rezeki-rezeki ini kepada aku... semogamu YA ALLAH, permudahkanlah segala pekerjaan aku, berkatilah segala usaha aku dan lindungilah mereka-mereka ini yang telah meletakkan kepercayaan mereka ini terhadap aku. Kepada rakan-rakan yang memberi sokongan terhadap aku diharap kalian juga turut sukses3x dalam bidang ini semoga kita semua menjadi yang terbaik dalam segala jenis bidang....amin ...amin ...amin..."

At The Heart Of The Image

Khamis, 24 Jun 2010

Aperture ???

Kenapa aperture diberi nama f/number?


Apa maksud f/number sebenarnya?

Apa maksud huruf “f”. Apa maksud “/”. Apa maksud “number”.

f/number merujuk kepada saiz bukaan aperture. Saiz bukaan aperture dinamakan dengan f/number seperti f/2.8, f/4, f/5.6 dan sebagainya.

f/number bermaksud:
Nombor focal length dibahagikan dengan nombor diameter bukaan aperture.

Contoh 1:
Focal length – 100 mm
Saiz sebenar diameter bukaan aperture - 12.5 mm
Aperture – f/8
( 100/12.5 = 8 )

Contoh 2:
Focal length – 50 mm
Saiz sebenar diameter bukaan aperture - 6.25 mm
Aperture – f/8
( 50/6.25 = 8 )

Jadi, kalau lihat pada 2 contoh di atas, kita dapat simpulkan bahawa, aperture f/8 adalah berbeza dari segi saiz diameter bukaan aperturenya pada 2 jenis lensa yang berbeza. Tetapi, ianya mempunyai nilai f/number yang sama iaitu f/8. Oleh kerana f/numbernya sama, ianya memberikan jumlah cahaya yang sama masuk melalui aperture, walaupun saiz diameter bukaan aperture adalah tidak sama.

Perlukah anda tahu perkara ni? Sebenarnya tidak wajib tahu. Tapi, kalau tahu, lagi bagus. Setiap kali kita ambil gambar, kita mesti akan guna aperture. Jadi, elok jugak kalau kita betul-betul faham pasal aperture. Saya biasanya tak ajar sedetail macam ni dalam kursus AFD. Saya cuma akan ajar perkara yang betul-betul penting dan praktikal. Tapi, kadang2 ada juga peserta yang bertanya pasal perkara teknikal macam ni. Jadi, saya kena jawablah

1 ulasan:

Azrul Jamil berkata...

good info untuk orang baru cm aku neh~

Terdapat ralat dalam alat ini

Followers

my playlist


MusicPlaylistView Profile
Create a playlist at MixPod.com